Σάββατο, 23 Μαΐου 2020

Η αλήθεια για τον Μωάμεθ και την Αίσα


Η αλήθεια για τον Μωάμεθ και 

την Αίσα




Myriam Francois-Cerrah

Mon 17 Sep 2012 14.00 BST



Η ταινία «αθωότητα των μουσουλμάνων» (Innocence of Muslims) επανέλαβε τον ισχυρισμό ότι ο Μωάμεθ ήταν ένας παιδόφιλος, αλλά η ιστορία είναι πιο περίπλοκη και ενδιαφέρουσα. 





Γράφοντας για τον Μωάμεθ, τον προφήτη του Ισλάμ, ο ανατολικολόγος λόγιος W Montgomery Watt έγραψε: «Από τους μεγάλους άνδρες όλου του κόσμου, κανένας δεν έχει τόσο πολύ δυσφημιστεί ως ο Μωάμεθ." Το ρητό του φαίνεται ακόμη πιο οδυνηρό υπό το φως της ισλαμοφοβικής ταινίας «Η αθωότητα των μουσουλμάνων», η οποία έχει προκαλέσει ταραχές από την Υεμένη προς τη Λιβύη και η οποία, μεταξύ άλλων συκοφαντιών, απεικονίζει τον Μωάμεθ ως παιδόφιλο.

Ο ισχυρισμός αυτός είναι επαναλαμβανόμενος από τους επικριτές του Ισλάμ, έτσι ώστε η ρίζα του αξίζει μία προσεκτική εξέταση.

Οι επικριτές ισχυρίζονται ότι η Αίσα (Aisha) ήταν μόλις έξι ετών όταν αρραβωνιάστηκε με τον Μωάμεθ, που ήταν στα 50 του, και μόλις εννέα ετών όταν ο γάμος πραγματοποιήθηκε. Στηρίζουν αυτό σε μια δήλωση που αποδίδεται στην ίδια την Αίσα (Sahih Bukhari τεύχος 5, βιβλίο 58, αριθμός 234), και η συζήτηση για το θέμα αυτό περιπλέκεται περαιτέρω από το γεγονός ότι ορισμένοι μουσουλμάνοι πιστεύουν ότι πρόκειται για ένα ιστορικά ακριβές γεγονός. Αν και οι περισσότεροι μουσουλμάνοι δεν θα δέχονται καν να συζητήσουν το ενδεχόμενο να παντρέψουν τις κόρες τους στην ηλικία των 9 ετών, όσοι αποδέχονται αυτή τη δήλωση υποστηρίζουν ότι αφού το Κοράνι αναφέρει ότι ο γάμος είναι άκυρος εκτός εάν συνάπτεται με συγκατάθεση ενηλίκων, άρα η Αίσα πρέπει να είχε εισέλθει στην εφηβεία νωρίς.

Επισημαίνουν ότι, στην Αραβία το έβδομο αιώνα, η ενηλικίωση ορίστηκε ως η έναρξη της εφηβείας εκείνη την εποχή. (Αυτό είναι αλήθεια, και ήταν επίσης η περίπτωση στην Ευρώπη:. Πέντε αιώνες μετά τον γάμο του Μωάμεθ με την Αίσα, ο ηλικίας 33 ετών βασιλιάς Ιωάννης της Αγγλίας παντρεύτηκε την 12 ετών Ισαβέλλα του Angoulême). Είναι ενδιαφέρον ότι, από τις πολλές επικρίσεις του Μωάμεθ από τους τότε αντιπάλους του, κανένας δεν επικεντρώθηκε στην ηλικία της Αίσα κατά το γάμο.

Σύμφωνα με αυτή την προοπτική, η Αίσα μπορεί να ήταν νέα, αλλά δεν ήταν νεότερη από ό, τι ο κανόνας όριζε εκείνη την εποχή. Άλλοι μουσουλμάνοι αμφισβητούν την ίδια την ιδέα ότι η Αίσα ήταν εννέα κατά το χρόνο του γάμου, αναφέρονται σε ιστορικούς που έχουν αμφισβητήσει την αξιοπιστία της ηλικίας της Αίσα, όπως αναφέρεται στον Sahih Bukhari. Σε μια κοινωνία χωρίς ληξιαρχείο και όπου  οι άνθρωποι δεν γιόρταζαν τα γενέθλια, οι περισσότεροι άνθρωποι υπολόγιζαν την ηλικία τους και των άλλων. Η Αίσα δεν θα αποτελούσε εξαίρεση. Επιπλέον, Η Αίσα ήταν ήδη αρραβωνιασμένη με κάποιον άλλο πριν παντρευτεί τον Μωάμεθ, γεγονός που υποδηλώνει ότι ήταν ήδη αρκετά ώριμη σύμφωνα με τα πρότυπα της κοινωνίας της για να αντιμετωπίσει το γάμο. Αυτό, όμως, φαίνεται δύσκολο να συμβιβαστεί με την ιδέα ότι ήταν μόλις εννέα ετών.

Επιπρόσθετα, μερικοί σύγχρονοι μουσουλμάνοι λόγιοι έχουν πιο πρόσφατα ρίξει αμφιβολίες ως προς την ορθότητα της αναφοράς, ή χαντίθ (ρήσεων του Προφήτη) του Sahih Bukhari, που χρησιμοποιείται για να ισχυριστούν το νεαρό της ηλικίας της Αίσα. Στο Ισλάμ, η βιβλιογραφία των χαντίθ  θεωρείται δευτερεύον του Κορανίου. Ενώ το Κοράνι θεωρείται ότι είναι ο κατά λέξη λόγος του Θεού, οι ρήσεις μεταδόθηκαν με την πάροδο του χρόνου μέσα από μια αυστηρή αλλά όχι αλάθητη μεθοδολογία. Λαμβάνοντας όλα τα γνωστά συμβάντα και τα αρχεία της ηλικίας της Αίσα όταν παντρεύτηκε, οι εκτιμήσεις της ηλικίας της, κυμαίνονται από 9 έως 19.

Εξαιτίας αυτού, είναι αδύνατο να γνωρίζουμε με βεβαιότητα πόσο χρονών ήταν η Αίσα. Αυτό που ξέρουμε είναι τι λέει το Κοράνι για το γάμο: ότι ισχύει μόνο μεταξύ συναινούντων ενηλίκων, και ότι μια γυναίκα έχει το δικαίωμα να επιλέξει το δικό της σύζυγο. Σαν ζωντανή ενσάρκωση του Ισλάμ, οι πράξεις του Μωάμεθ αντανακλούν τις διδασκαλίες του Κορανίου για τον γάμο, ακόμη και αν τα έργα κάποιων μουσουλμανικών καθεστώτων και ατόμων δεν το κάνουν.

Δυστυχώς, σε πολλές χώρες, τα επιτακτικά κίνητρα του γάμου των νεαρών κοριτσιών είναι συνήθως οικονομικά. Σε άλλες περιπτώσεις, είναι πολιτικά. Το γεγονός ότι το Ιράν και η Σαουδική Αραβία προσπάθησαν να χρησιμοποιήσουν το Χαντίθ σχετικά με την ηλικία της Αίσα ως δικαιολογία για τη μείωση της νόμιμης ηλικίας γάμου μας λέει πολλά για την πατριαρχική και καταπιεστική φύση αυτών των καθεστώτων, και όχι του Μωάμεθ ή της ουσιώδης φύσης του Ισλάμ. Το πείσμα όσων συνηγορούν υπέρ των κατά γράμμα ερμηνειών συμφωνώντας με την στρεβλωμένη άποψή τους για το Ισλάμ δεν βοηθά αυτούς τους μουσουλμάνους οι οποίοι επιδιώκουν να αμφισβητήσουν αυτές τις παρεκκλίσεις.

Η ισλαμοφοβική απεικόνιση του γάμου του Μωάμεθ με την Αίσα παρακινούμενη από μια άστοχη επιθυμία ταιριάζει σε μια ευρύτερη απεικόνιση του Μωάμεθ ως ερωτότροπος από τους Ανατολικολόγους. Η ιδέα αυτή χρονολογείται από τις σταυροφορίες. Σύμφωνα με την ακαδημαϊκή Kecia Ali: «Κατηγορίες για λαγνεία και αισθησιασμό ήταν ένα σύνηθες χαρακτηριστικό των μεσαιωνικών επιθέσεων στο χαρακτήρα του Προφήτη και, κατ 'επέκταση, για την αυθεντικότητα του Ισλάμ».

Δεδομένου ότι οι πρώτοι Χριστιανοί προανήγγειλαν τον Χριστό ως μοντέλο άγαμης αρετής, ο Μωάμεθ - ο οποίος είχε παντρευτεί αρκετές φορές - κρίθηκε να οδηγείται από την αμαρτωλή λαγνεία. Αυτή η απεικόνιση αγνόησε το γεγονός ότι πριν από το γάμο του με την Αίσα, ο Μωάμεθ είχε παντρευτεί την Χαντίζα, μια ισχυρή επιχειρηματίας 15 χρόνια μεγαλύτερή του, για 25 χρόνια. Όταν πέθανε, ήταν πικραμένος και οι φίλοι του τον ενθάρρυναν να ξαναπαντρευτεί. Μια γνωστή του πρότεινε την Αίσα, ένας λαμπρός και δυναμικός χαρακτήρας.

Τον γάμο με την Αίσα επίσης θα είχε βοηθήσει η μακροχρόνια φιλία του Μωάμεθ με τον πατέρα της, Αμπού Μπάκρ. Όπως ήταν η παράδοση στην Αραβία (και εξακολουθεί να είναι σε μερικά μέρη του κόσμου σήμερα), ο γάμος θεωρείται συνήθως μια κοινωνική και πολιτική λειτουργία - ένας τρόπος που ενώνει φυλές, επιλύει διαμάχες, φροντίζει τις χήρες και τα ορφανά, και γενικά μέσο ενίσχυσης των δεσμών σε ένα εξαιρετικά ασταθές και μεταβαλλόμενο πολιτικό περιβάλλον. Από τις γυναίκες που ο Μωάμεθ παντρεύτηκε, η πλειοψηφία ήταν χήρες. Εξετάζοντας τους γάμους του προφήτη πέρα από αυτούς τους υπολογισμούς είναι βαθιά ανιστόρητο.

Τα αρχεία, όμως, είναι σαφή πως ο Μωάμεθ και η Αίσα είχαν μια αγάπη και μια ισότιμη σχέση, η οποία έχει καθορίσει το πρότυπο για την αμοιβαιότητα, την τρυφερότητα και το σεβασμό όπως αυτό ορίζεται από το Κοράνι. Πληροφορίες σχετικά με τη σχέση τους, όπως το γεγονός ότι του άρεσε να πίνουν από το ίδιο ποτήρι ή να τρέχουν ανταγωνίζοντας ο ένας τον άλλον, είναι ενδεικτικά μιας βαθιάς σύνδεσης που διαψεύδει οποιαδήποτε διαστρέβλωση της σχέσης τους.

Να απεικονισθεί η Αίσα σαν ένα θύμα έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την προσωπικότητά της. Σίγουρα δεν ήταν «γλάστρα». Κατά τη διάρκεια μιας αμφιλεγόμενης μάχης στην μουσουλμανική ιστορία,  εμφανίστηκε καβάλα σε μια καμήλα για να οδηγήσει τα στρατεύματα. Ήταν γνωστή για την δυναμική της ιδιοσυγκρασία και την άτακτη αίσθηση του χιούμορ - μερικές φορές ο Μωάμεθ έφερνε το κύριο βάρος των αστείων. Κατά τη διάρκεια της ζωής του, ο προφήτης ίδρυσε την αυθεντία της λέγοντας στους μουσουλμάνους να την συμβουλεύονται σε περίπτωση απουσίας του. Μετά το θάνατό του, έγινε μια από τους πιο παραγωγικούς και διακεκριμένους μελετητές της εποχής της.

Ήταν μια γυναίκα με πολιτικό και ηγετικό ύφος, λόγιος, σύμβουλος στα θέματα της θρησκείας, και δικαστής, η Αίσα σε συνδυασμό με την πνευματικότητα, τον ακτιβισμό και τη γνώση παραμένει ένα πρότυπο για πολλές μουσουλμάνες γυναίκες σήμερα. Το χάσμα μεταξύ της πραγματικής κληρονομιάς και της απεικόνισή της σε ισλαμοφοβικά κείμενα δεν είναι απλώς ιστορικά ανακριβές, είναι μια προσβολή στη μνήμη μιας πρωτοποριακής γυναίκας όπως είναι αυτή.

Εκείνοι που χειρίζονται την ιστορία της για να δικαιολογήσουν την κακοποίηση των νεαρών κοριτσιών, και εκείνοι που την χειρίζονται, ώστε να απεικονίζουν το Ισλάμ ως θρησκεία που νομιμοποιεί τέτοια κατάχρηση έχουν περισσότερα κοινά από ό, τι νομίζουν. Και οι δύο δείχνουν αδιαφορία και άγνοια για ό, τι γνωρίζουμε για την εποχή στην οποία έζησε ο Μωάμεθ, καθώς και για την επιβεβαίωση της γυναικείας αυτονομίας την οποία απεικονίζει η ιστορία της.


Πηγή: https://www.theguardian.com/commentisfree/belief/2012/sep/17/muhammad-aisha-truth




Ένα ακόμη βιβλίο της Αγίας Γραφής, η δεύτερη πραγματεία του μεγάλου Σεθ επαληθεύει το ιερό Κοράνι!

  Ένα ακόμη βιβλίο της Αγίας Γραφής, η δεύτερη πραγματεία του μεγάλου Σεθ επαληθεύει το ιερό Κοράνι!   Μια άλλη θεωρία που αφορά τον Σίμ...